Terug naar Kefalonia en de Peloponessos

Een nieuw reisverslag van Nico Bloot, gemaakt 10 september tot 11 oktober 2009. De foto’s zijn te vergroten door er op te klikken. Het verslag is ook te vinden op de website Griekenland Camperland.

Donderdag 10 september
Vandaag nog de hele dag gewerkt. In de avond na het eten vertrokken en via Utrecht, Den Bosch en Venlo arriveren we om 20.30 uur op de camperplaats in het Duitse Straelen, net over de grens bij Venlo. 001De plaats is aan de Sankt Raphael Strasse in het centrum van het dorp als deel van de openbare parkeerplaats. Het is er ’s avonds erg rustig. Bij het zwembad aan de Beethovenstrasse is nog een tweede camperplaats voor 10 campers. Als we aankomen staan onze Belgische vrienden Noëlla en Emile uit Antwerpen er al met hun camper. Samen zullen wij verder reizen.

Vrijdag 11 september
Vandaag is het mijn verjaardag (59) en als ik de gordijnen van de camper openschuif, wapperen twee rode balonnen aan de ruitenwissers mij tegemoet. 002Wie zou dat nou gedaan hebben…? Ik wandel naar de bakker, schuin aan de overkant van de doorgaande weg voor frische brotchen. Om de feestvreugde te vergroten neem ik nog een “Athener Weintorte” mee. Alsof de bakker wist dat ik naar Griekenland ging. Tegen een uur of tien rijden we via de A61 en Karsruhe naar de camperplaats (zie foto) in het Zuid-Duitse Emmendingen, gelegen “am Sportfeld”. Onderweg is het erg druk, veel “Bau Arbeiten” en een lange file bij Karlsruhe. In Emmendingen eten we bij het restaurant op de hoek (vanaf de camperplaats linksaf en dan is het aan het einde van de weg).

Zaterdag 12 september
Vandaag passeren we de Zwitserse grens bij Basel en rijden richting de eerste tussenstop in Buochs: de plaats waar we vroeger altijd overnachtten op de heen- en terugreis. 003 Maar sinds een paar jaar is het daar voor campers verboden gebied. Eerst wacht ons bij Luzern een lange file; ze zijn daar al jaren aan de weg bezig. Na de stop rijden verder ri Sint Gotthardtunnel. De korte file aan onze kant haalt het niet bij de wel hele lange rij auto’s aan de andere kant. Die moeten daar zeker al enige uren staan wachten. Voorbij de tunnel gaat het erg hard regen, jammer want dit is altijd een mooie streek  om doorheen te rijden. We komen in de stromende regen aan op de grote parkeerplaats bij het Shell benzinestation van Coldreiro. Genoeg voor vandaag. We halen voor het gemak bij Mc Donalds wat eten en het blijft ’s nachts erg rustig.

Zondag 13 september
004Bij de Shell-shop haal ik een vers stokbrood en na het ontbijt rijden we verder, passeren een rustige grens bij Italie en zitten al snel op de rondweg van Milaan. Omdat het zondag is hebben we vandaag geen vrachtverkeer en dat scheelt in Italie alles. We nemen de afslag naar Peschiera del Garda, waar het beneden bij de tolpoortjes een drukte van belang is. Er blijkt dit weekend een “Jazz Inn” te zijn. We rijden regelrecht naar camping Butterfly aan de Lungo Lago Garibaldi nummer 11. Het zal de eerste en de laatste camping zijn die we deze vakantie aandoen.

Maandag 14 september
005Voor de verandering  blijven we nog een dag staan. We treffen het niet, want het regent weer pijpenstelen. Gelukkig wordt het om 15.00 uur droog en kunnen we naar het centrum gaan lopen. In een van de vele pizzeria’s eten we ’s avonds een pizza zoals je die alleen in Italië kunt eten.

Dinsdag 15 september
We vertrekken om 09.30 uur en moeten dankzij onze ASCI Campingcard 2 x 15 euro voor de overnachting betalen. Al en zitten we weer op de Autostrada en nemen daarna een route binnendoor naar Treviso. 006Dat hadden we beter niet kunnen doen, want het is erg druk en bovendien is het een weg met veel stoplichten. Als we op de mooie camperplaats van Treviso aankomen, gaat het weer regenen en het wordt kil. Toch gaan we naar het fraaie centrum en eten ’s avonds erg goed in de bekende en goed aangeschreven pizzeria “Da Fausta” aan de Portico Oscuro 10. Een aanrader! Terug in de camper zien we de beelden op televisie van Prinsjesdag in Nederland.

Woensdag 16 september
007De hele nacht heeft het gegoten van de regen. Als we wakker worden is het weer behoorlijk fris en het is zwaar bewolkt. Onder de paraplu loop ik naar de SuperSpar voor frische brotchen en rijden om 09.30 uur in de stromende regen naar de haven in Venetixeb, een afstand van 32 kilometer. De regen weet van geen ophouden. Even denk ik aan de zondvloed, zo erg is het. De Ikarus van Minoan Lines die ons naar Griekenland zal brengen, ligt al te wachten. Om 12.30 uur staan we op het camperdek en hebben wat de Duitsers zo fraai  een “Fensterplatz” noemen. Als we om 14.00 uur wegvaren zien we vanwege de plensbuien helemaal niets van het Canal Grande en de monumentale gebouwen. Binnen achter de ramen van de boot zijn slechts de contouren zichtbaar. Wel vervelend voor de passagiers die deze oversteek voor de eerste keer doen.

Donderdag 17 september
’s Morgens doen we een rondje over de boot waar altijd wel wat te zien valt. Natuurlijk worden ook de winkeltjes niet vergeten. Om 13.00 uur (Griekse tijd, een uur later dan in Nederland) legt de Ikarus aan in de noordelijke havenstad Igoumenitsa. We rijden eerst naar de Lidl voor de eerste boodschappen en rijden dan weer terug via het havengebouw naar het voor ons zo bekende Plataria. Dit is vanaf de boot een kwartiertje rijden. We parkeren de camper op de speciale P, vlak voor de bekende taverne van Olga.

Vrijdag 18 september
Tweede dag Plataria. Allereerst naar de twee dames van de plaatselijke bakkerij. 009Als verrassing heb ik stroopwafels meegenomen. Met warm brood weer terug naar de camper. Verder die ochtend wat bezoekjes afgelegd bij Dimitri en Spiros, de man van Rosanna. Gezellig met deze Grieken buiten aan de koffie en ouzo gezeten. In de middag arriveert op de parkeerplaats Lennard en Caroline Visser + camper. Lennard, eigenaar van een jachthaven in Lisse, is zo vriendelijk om mij te helpen met de lekkage van de aftapkraan onderin de bagageruimte van mijn Hymer. Het blijkt nog een hele klus te zijn die we morgen verder zullen afmaken. ’s Avonds gaan we, samen met onze Belgische vrienden, naar het nieuwe restaurant “Oil and Lemon” van Babi, de man van Olga. Babi blijkt niet zijn allerbeste humeur bij zich te hebben maar weet desondanks een heerlijke maaltijd op tafel te zetten.

Zaterdag 19 september
010Derde dag Plataria. We gaan vandaag samen met buurman Lennard verder met de reparatie van het lek. Er blijkt een scheurtje in een van de twee aftapkraantjes te zitten. Na ruim een uur is de lekkage provisorisch verholpen en moet er in Nederland een nieuwe kraantje op w011orden gezet. Daarna drinken we met z’n zessen koffie op een van de terrasjes aan de haven. Verder gaan we nog bij Huize Rosanna op bezoek en informeren naar de huurprijzen voor volgend jaar. Dan willen we er met onze kinderen een week naartoe. Eten ’s avonds weer met onze Belgische vrienden bij Olga.

Zondag 20 september
Vierde dag Plataria. Vandaag is het wisseldag voor de talloze zeilboten die in de haven liggen. 012Dat geeft veel leven en gedoe aan en op de kade. Nieuwe zeilers komen en krijgen instructie. Ik ga samen met Noella naar de plaatselijke kerk. Het blijft een bijzondere belevenis om een Griekse dienst bij te wonen en het geluk te hebben dat er ook een kind wordt gedoopt. Het is een dienst met veel gezang, waar tussendoor kinderen heen en weer hollen. Op de terugweg halen we zo’n heerlijke bougatsa (puddingbroodje) bij de bakkerij. In de middag krijgen we stevige regenbuien. ’s Avonds eten we weer bij Babi waar we worden getrakteerd op een super salade en een mega spaghetti-garnalen schotel die buitengewoon lekker smaakt. Koken kan ie zeker, onze Babi!

Maandag 21 september
We zeggen Plataria gedag en rijden met onze vrienden naar een plek op Agios Nikolaos, nabij Lefkada. De plek was ons aanbevolen door Engelse camperaars die we eerder ontmoetten. 013De plaats valt echter tegen en zijn toen maar doorgereden naar Vasiliki en hier de twee Hymers neergezet. Vasiliki is een gemoedelijk plaatsje met heel veel terrasjes aan het water en talrijke winkeltjes. Morgen nemen we van hieruit de boot naar het eiland Kefalonia. Eten ’s avonds op het gezellige pleintje souflaki-pita broodjes en slenteren nog wat door door dit speciale dorp. Hebben ’s avonds enige hinder van een vierwielige motorscooter die bij herhaling rakelings langs onze campers scheurt op weg van en naar het strandje.

Dinsdag 22 september
We gaan al om 07.30 uur op en lopen eerst naar de bakker voor vers brood. Om half negen rijden we de ferry op naar het eiland Kefalonia. De kosten zijn 68 euro per camper enkele reis. 014Worden op de boot in het uiterste hoekje gedrukt en staan zo strak tegen de zijwand dat we er niet uit kunnen en dus maar in de camper blijven zitten. De boot vertrekt om 09.00 uur en is na vijf kwartier varen in Fiskardo op Kefalonia. Hier parkeren we de campers en wandelen wat rond door het overwegend toeristische dorp. Hierna doorgereden naar Assos en parkeren er voor het grote appartement dat al jarenlang in aanbouw is. Het is erg warm en we duiken dan ook heerlijk het water in. De oude man die er jaren geleden potten honing zat te verkopen, blijkt er nog altijd te zijn. Alsof we niet weggeweest zijn…! Eten ’s avonds in restaurant “Assos” uitstekende mezes, Keffalonia Pie en Briam. Er wordt ons van het huis een stukje bijzonder dessert aangeboden, een geheim recept uit Italië volgens de vriendelijke dochter van de eigenaar.

Woensdag 23 september
Rond 09.00 rijden we de mooie kronkelweg terug naar de doorgaande route.Maken bovenaan de weg  nog even een fotostop bij de Myrtos baai. We rijden naar de camperplaats in Lixouri. 015Lixouri is een mooi en dromerig havenplaatsje met die typisch Griekse sfeer. Op het centrale plein kun je van ’s ochtends tot ’s avonds laat heerlijk onder de palmbomen genieten. Vanuit Lixouri vertrekt een ferry naar de hoofdstad van Kefalonia, Argostoli. Het is de tweede stad van het eiland en biedt onderdak aan de oudsteen bekendste muziekschool van Griekenland, de Philharmonische School van Pali. De bewoners hebben een grote muzikale traditie en zijn echte kunstliefhebbers. Er zijn veel muziekevenementen tijdens de zomermaanden in deze stad. Verder vind je er enkele kerken, gerenoveerde gebouwen en musea. Als we op de “camperplaats” aankomen, wil er zojuist een Nederlandse camper wegrijden. Het zijn Michel en Monique die vijf weken Griekenland doen. We kunnen nog net wat gegevens uitwisselen. Het is prachtig warm weer. We lopen ’s middags door het centrum en kijken vanaf het grote plein naar de aankomende en vertrekkende veerboten.

Donderdag 24 september
Tweede dag Lixouri. Het is bewolkt en er vallen af en toe een paar regendruppels. 016We nemen de fiets en gaan de veerboot op naar Lixouri aan de overkant van het water (2,30 euro p.p.). Er zijn gezellige terrasjes en er is een  naar de andere kant van de baai. Deze Drapanos-brug bij deingang van de stad is 900 meter lang en heeft, in tegenstelling tot de meeste gebouwen in Argostoli, de aardbevingen van 1953 doorstaan. In de haven is het gezellig druk. Op het centrale plein zijn terrassen, cafxe9s, en tavernes te vinden. Ook is er een aantal musea aan het plein gevestigd. In Argostoli staat xe9xe9n van de grootste bibliotheken van Griekenland met meer dan50.000 werken. Ook het historisch museum en het folkloristisch museum zijn in dit gebouw gevestigd. Eten doen we ’s avonds weer in Lixouri.

Vrijdag 25 september
Als we wakker worden, staat er 017opvallend veel wind. Op het water zien we hoge golven. Nu maar hopen dat de veerboot onze campers naar de overkant wil brengen, anders moeten we een eind om rijden. We rijden eerst naar het havengebouw om het toilet te legen en rijden daarna de veerboot van 11.00 uur op. (Kosten 13 euro). We rijden vanaf de boot regelrecht de mooie weg naar de Robola wijnfabriek. Robola is een beroemde wijn van het eiland, verkrijgbaar in wit en rood. 018We krijgen in de fabriek een kleine proeverij en kopen natuurlijk een paar doosjes wijn als herinnering. Daarna rijden we verder naar Katelios, hier staat zo veel wind dat we besluiten om verder te rijden naar Skala, 30 kilometer ten zuidoosten van Argostoli. Skala hoort tot de meest toeristische oorden van Kefalonia. In deze streek, in een mooie groene omgeving, bevinden zich de mooiste zandstranden van Kefalonia. Mede door de prachtige natuur heeft het toerisme zich de laatste jaren hier enorm ontwikkeld en er zijn helaas teveel nieuwe hotels en accommodaties bij gebouwd. In Skala staan we weer op onze “oude” plek aan het strand. We staan nog maar net of het begint heel erg te plenzen. Onweer, windstoten en regen, regen, regen. Het weet van geen ophouden. Daar hadden we op deze plek niet echt op gerekend. ’s Avonds weten we springend langs en door de plassen restaurant Gourgouris te bereiken waar we weer goed eten.

Zaterdag 26 september019
Tweede dag Skala. Het heeft de hele ochtend en begin van de middag onophoudelijk geregend. Ronduit bar en boos. We lezen alle kranten en tijdschriften en spelen het zoveelste scrabble spel. Eind van de middag kunnen we eindelijk naar buiten en maken een wandeling over het drijfnatte strand. Een dag om snel te vergeten…

Zondag 27 september
Rond 10.00 rijden we verder naar de havenplaats Poros. Poros is een levendig stadje met een mooie boulevard. 020De haven is rustig en ligt en ligt er net buiten. Poros is ook populair bij zeiljachten die naar Zakynthoswillen of daar juist vandaan komen. We drinken koffie aan de haven en rijden door naar Sami. Daar parkeren we onze campers aan de nieuw aangelegde boulevard, even voorbij de “oude” boulevard en dan rechts de hoek om. Aan het eind is een reusachtige boom waar we mooi in de schaduw staan. We lopen naar het centrum en informeren naar een huurauto en naar de mogelijkheid om hiermee naar Ithaka over te varen. Dat kan helaas niet, want de auto’s zijn alleen op Kefalonia verzekerd.

Maandag 28 september
Noella en Emile vertrekken vandaag met de ferryboot van 08.30 naar Astakos. Wij willen nog een paar dagen op Kefalonia blijven en rijden eerst naar Agia Efima, ongeveer 10 kilometer verder. Er liggen hier mooie jachten en boten. 021Ook bootjes om te huren (50, 60 of 70 euro) voor een dag. Het is er erg heet. In Agia Efima is overal gratis Internet dus een mooi moment om de mail weer even te checken. Aan het eind van de haven bij de pier kun je heel makkelijk met de camper overnachten. Wij rijden echter terug naar Sami, doen boodschappen bij de grote super en rijden vijf minuten verder door naar het mooie Antisamos Beach. Hier vind je een groot parkeerterrein voor tientallen campers (foto links). We zijn echter de enige. We halen onze stoelen er uit, luieren op het mooie strand en duiken regelmatig het lauwwarme water in; in de enige taverne eten we een smakelijke tonijnsalade en hebben van hieruit een mooi uitzicht op de rustige baai.

Dinsdag 29 september
Laatste dag in Sami. Alweer zo’n mooie zonnige dag. We huren een auto (Nissan Micra) voor 30 euro en vertrekken voor een rondje om over de vele mooie en voor de camper te smalle binnenwegen. Komen op de meest afgelegen plekken. Natuurlijk maken we een zwemstop, deze keer aan de Trapaziki Beach. Bij Argostoli ontdekken we een nieuwe Lidl en kopen wat gekoelde drankjes voor onderweg. Stoppen ook nog bij de Myrtosbeach (verplicht!) voor nieuwe foto’s te maken.

Woensdag 30 september022
Na het ontbijt trekken we wandelschoenen aan voor een wandeling naar de ruïne van Agi Fanentes, hoog boven op de heuvel. Bij de Tourist Information van Sami kregen we een beschreven wandelroute in het Engels. Het begin was even zoeken. Via het nauwe bospad is het een behoorlijk steile klim. De ouzo’s hebben mijn conditie niet echt goed gedaan. Hijgend en puffend kom ik boven waar het uitzicht over Sami geweldig is. De kapel blijkt helaas gesloten. We kijken naar de ruxefnes en het restauratiewerk en lopen via de verharde weg terug naar beneden. ’s Middags vertrekken we naar Poros. Bij de “Port Police” legen we ons toilet en parkeren de camper direct aan het water op de hoek met allemaal kiezelstenen. We kopen in het dorp twee typisch Griekse kussentjes en een passend kleedje voor in de camper.

Donderdag 1 oktober
023Onze laatste dag op Kefalonia. Eerst naar de bakker, schuin achter de plek waar we met de camper staan. We lopen naar de haven en kopen alvast de tickets voor de overtocht naar Kyllini op de Peloponesos. Prijs: 88,50 euro voor de camper met twee personen. Het is erg warm als we aan boord rijden en om 14.45 uur wegvaren. Om 16.20 uur rijden we er in Kyllini weer af en zetten de camper direct op de camperplaats aan de haven en naast het strand. Er zijn twee douches binnen handbereik. Overnachten er met vier andere campers.

Vrijdag 2 oktober
Tweede dag Kyllini. We wandelen en fietsen de omgeving af en eten ’s avonds bij taverne “Ik en Jij” aan de haven. Een gezellige plek waar we net op tijd binnenkomen, want een kwartier later stromen de Grieken toe en is het een kwestie van allemaal een stukje opschuiven tot de taverne helemaal bomvol zit. ’s Nachts valt de regen met bakken naar beneden, compleet met heftig onweer.

Zaterdag 3 oktober
Rijden in de regen door naar Olympia. Hier werden om de vier jaar in de zomer de Olympische Spelen gehouden, waarvan sinds 776 voor Chr. de namen van de overwinnaars zijn opgetekend: dat jaar is het begin van de Griekse tijdsrekening. Er zijn hotels, restaurants en souvenirwinkels en er is het Archeologisch museum van Olympia. Als we het dorp inrijden lijken we wel een speedboot.025 Het regent verschrikkelijk hard. We stoppen even bij de plaatselijke super 024maar kunnen vanwege de “zondvloed” niet eens de camper uit om de 10 meter naar de ingang van de super te overbruggen. Als het weer droog wordt, rijden we naar het kleine station van Olympia waar we de camper kunnen parkeren. Van hieruit wandelen we naar de twee campings die op ons verlanglijstje staan, maar beide worden afgekeurd. We besluiten om dus maar bij het station te blijven overnachten. In Olympia bekijken de vele winkeltjes, waar bijna overal dezelfde souvenirs worden verkocht. We ontdekken gelukkig een mooie, authentieke boekhandel waar binnen heel wat te zien is en kopen muziek en literatuur.

Zondag 4 oktober
Helaas zijn hier op zondag de bakkers gesloten en doen we een beroep op ons Nederlandse brood dat we altijd voor noodgevallen als dit in de diepvries hebben liggen. 026We rijden om 10.00 weg en kiezen voor de groen/gele weg via Lalas en Lambia. Het is schitterend weer met mooie vergezichten. Het is vandaag verkiezingsdag in Griekenland voor de gemeenteraden en daardoor extra druk op de weg, wat het sowieso op zondag al is. Via Psophis en Atoania (van hieruit is de weg ronduit schitterend) rijden we naar het bergdorp Kalavryta. We vinden een mooie plek op de ventweg aan de andere kant van het spoor. Het telt xb1 1750 inwoners en ligt op een hoogte van 750 m in het dal van de Vouraxefkos-rivier, aan de noordelijke uitlopers van het Chelmos-gebergte (2355 m). We eten een klein hapje in het dorp en kopen twee potten marmelade, iets waar je in dit dorp over struikelt. Het grootste trauma uit zijn geschiedenis beleefde Kalavryta in de Tweede Wereldoorlog. In december 1943leverden KalavrytaGriekse verzetsstrijders nabij Kalavryta een heuse veldslag met de nazi-troepen, waarbij 80 Duitse militairen het leven lieten. Omdat zij er de burgers van Kalavryta van verdachten hulp aan het verzet geboden te hebben, vielen de Duitsers op 13 december1943 het stadje binnen en moordden er de gehele mannelijke bevolking uit, 1430 personen van 15 jaar en ouder. Het uurwerk op de linkertoren van de kathedraal blijft voor altijd staan op 02.34 uur, het tijdstip van deze gruweldaad. ’s Avonds maken we in een van de gezellige restaurants van het dorp de verkiezingsuitslag mee. Winnaars juichen en worden gefeliciteerd, verliezers druipen af…

Maandag 5 oktober
028Na het ontbijt wandelen we nog een keer door het dorp en rijden via Goumenissa en Petsaki richting de kust. Het is een prachtige weg, in het begin erg slecht en op sommige stukken weg smal. Maar even voor Pyrgaki wordt de weg aanzienlijk beter (foto). We zien onderweg nog veel verbrande bomen van de enorme bosbranden van 2007. Ook mooie vergezichten op Egia. In Egia maken we een boodschap029penstop bij de Lidl en rijden daarna door naar Psathopyrgos. Hier staan we op de plek waar we andere jaren ook altijd komen. (In het dorp tot voor het water rijden, dan naar links en doorrijden tot voorbij de apotheek aan je linkerhand).

Dinsdag 6 oktober
We maken een mooie wandeling naar de andere kant van het dorp, voorbij hotel Blue Bay. Het is vandaag weer een echte warme zomerdag van 26 graden. ’s Avonds eten we verse moussaka in het restaurant op de hoek waar de lijnbus altijd draait.

Woensdag 7 oktober

030Worden wakker met een harde wind die pal op de camper staat. Rijden daarom 3,5 kilometer verder naar het volgende dorpje en zetten de camper aan het haventje. Rond het middaguur arriveren Simon en Minke Sas met hun Burstner camper. We praten heel wat bij en eten ’s avonds met z’n vieren gezellig in een restaurantje boven aan de Old National Road en hebben leuk contact met Grieken waarvan er een ons in zijn Mercedes weer naar de campers terugbrengt. We laten hem de binnenkant zien en krijgen als dank een stevige omhelzing.

Donderdag 8 oktober
Onze laatste dag in Griekenland. We kopen verse vis aan de haven die Simon op bijzondere wijze op de barbecue weet klaar te maken. In de warme zon eten we ze heerlijk op aan de picknicktafel. 031Om 16.00 vertrekken we, uitgezwaaid door Simon en Minke, naar de haven van Patras. Kunnen deze keer met moeite gate 5 vinden en zoeken een plekje in de schaduw. Daarna lopen we Patras in en kopen zoals altijd dat fantastische Griekse gebak bij de luxe banketbakkerij Dolcini. De boot (Ikarus Palace) legt om 20.15 aan op twee meter(!) afstand van onze camper. De controle op verstekelingen is zichtbaar verscherpt en ook wij krijgen bezoek van een controleur die elke plek met een zaklamp doorzoekt. We rijden om 22.30 uur aan boord en krijgen een mooie plek naast een van open “ramen”, maar wel naast de dreunende wand waarachter kennelijk een van de motoren zit. De Ikarus vertrekt om 00.20 uur; wij lopen nog even het dek naar boven op en roepen: tot volgend jaar!

Vrijdag 9 oktober
Na een onrustige nacht (motor gedreun en lawaai tijdens de stop in Korfoe) is de tweede en laatste tussenstop in Igoumenitsa. Hier komen onze Belgische vrienden Noëlla en Emile aan boord met vers brood van de bakker uit Plataria. Gezellig om weer samen naar Venetië te varen.

Zaterdag 10 oktober032
Als we Venetië binnenvaren, is het zwaar bewolkt. Eenmaal van de boot af gaat het storten van de regen, evenals op de heenweg. Het is zaterdag en dus zijn er weinig tot geen vrachtauto’s op de weg. Maar bij de Gotthardtunnel staat toch een lange file. We zien opvallend veel Zwitserse kentekens: auto’s met kinderen waarvoor het de laatste vakantiedag blijkt te zijn. In Buochs maken we een koffiestop en rijden daarna in de stromende regen door naar de camperplaats in het Duitse Emmendingen.

Zondag 11 oktober
Vandaag het laatste stuk naar Nederland. Op zondag is het altijd heerlijk rustig rijden en komen dan ook zonder enige vertraging of oponthoud ’s middags weer thuis in onze woonplaats Katwijk.

Tot zover dit reisverslag. Lees ook de verslagen van onze eerdere reizen door Griekenland. Je vindt ze op de website Griekenland Camperland. Wil je reageren? Ga dan naar het gastenboek.