Tussen Igoumenitsa en Gythio

Een nieuw reisverslag van Nico Bloot, gemaakt van 9 september tot en met 10 oktober 2010. De foto’s zijn te vergroten door er op te klikken. Het verslag is ook te vinden op de website Griekenland Camperland.
001Donderdag 9 september
Rond 18.30 uur rijden we de straat uit en gaan via Utrecht, Den Bosch, Eindhoven de A2 op tot Roermond en van daar via de A52 naar de Duitse autobaan A6. Na 21.00 uur is er bijna geen verkeer op de weg.

002Om ca. 23.00 uur brengt de TomTom ons naar de camperplaats in Mendig aan de Brauerstrasse 3-7. GPS 50.37708, 7.28433 c. Een mooie, rustige plek in de deelstaat Rheinland-Pfaltz. Tot onze verrassing staan er nog zeven andere campers (foto boven).

Vrijdag 10 september
003
We zijn op tijd wakker en na het ontbijt tanken we eerst bij het Autohof, die vlakbij de camperplaats ligt. Je vindt er ook een McDonald’s..
030We rijden vandaag via Karlsruhe zuidwaarts. Koffiestop bij Rastplatz Vonnegau bij Worms. Het is erg druk en zoals altijd zijn er ook nu weer veel ‘Bauarbeiten’ vanwege verbreding van de autobaan. Om 15.00 uur zijn we op onze eindbestemming van vandaag: de camperplaats in Emmendingen. De plaats ligt niet ver van de A5 en is een uitstekende overnachtingsplaats als je op doorreis bent. Het is een grote parkeerplaats bij een openluchtzwembad maar ’s nachts is het er erg rustig. Er is een apart gedeelte voor campers gereserveerd maar daar staan overdag ook wel eens auto’s. We kunnen nog tot 17.00 uur buiten zitten. Daarna doen we wat boodschappen in het mega-grote Kaufland in het dorp.

Zaterdag 11 september

Vandaag is mijn verjaardag, een bijzondere want ik ben 60 geworden. plataria 2010 002 Maar dat gaan we over drie weken in Griekenland vieren, samen met kinderen en kleinkind die ik daarvoor heb uitgenodigd. Desondanks toch een ontbijt met cadeautjes en sms-jes van de fans. Om 08.30 uur rijden we richting Zwitserland. Het is prachtig zonnig weer. Om 11.00 rijden we de P in Buochs op, direct aan het Vierwaldstedenmeer (foto links). Daar blijven we heerlijk aan het water zitten en genieten van het zonnige weer. Om 17.00 uur rijden we verder richting Italiaanse grens. Voor de Sint-Gotthardtunnel staat in tegenovergestelde richting een file van 7 kilometer. Wij kunnen gelukkig zonder oponthoud doorrijden en zijn om ca. 19.00 uur op de P langs de snelweg in Coldrerio (foto onder), een vrij groot parkeerterrein waar meestal campers overnachten. Je kunt er eten in het motel (Motel Piccadilly) of bij McDonald’s.
005Zondag 12 september
Even na negen zijn we weer “on the road”. Snelle grenspassage en bienvenue Italië. 007Tot Descenzano is het erg druk op de autostrada. Staan zelfs twee keer in een file. Het is zonnig en erg warm. Rond twee uur rijden we Treviso binnen en kunnen met moeite de camperplaats bereiken. Dit vanwege een voetbalwedstrijd die om 15.00 uur in het naastgelegen stadion begint. Het ziet er blauw van de politie. De camperplaats mogen we op en staan naast de busjes van de Carabinieri. 006Eten ’s avonds pizza in restaurant Da Fausta en pakken daarna nog een terrasje op het Piazza dei Signori, het sociale hart van de stad. Hier staat onder andere het 13de-eeuwse stadhuis Palazzo dei Trecento en het Palazzo della Prefettura.

Maandag 13 september
Er zijn afgelopen nacht nog twee campers bijgekomen. 008We hoeven ons vandaag niet te haasten. Om half 12 rijden we naar het haventerrein in Venetië waar de Europa Palace al ligt aangemeerd. Voor we aan boord rijden, kunnen we net nog wat eten klaarmaken. Handig toch zo’n huis op wielen. Om half drie mogen we de boot al op en krijgen een redelijke plaats met aan beide zijden nog een beetje uitzicht op het water.

Dinsdag 14 september
De afgelopen nacht heeft het flink gestormd waardoor de boot behoorlijk schommelde. Desondanks toch goed geslapen. Vandaag de hele dag aan boord van de Europa Palace.

Woensdag 15 september
Het is precies 05.00 uur Griekse tijd dat de boot in Patras aanmeert. Nog geen drie kwartier later rijden we door een donker en verlaten Patras-stad. 009Op een onduidelijke splitsing sla ik rechts- i.p.v. linksaf en rijd zo de fuik van de tolpoort binnen. Ik betaal 7.40 euro en kan pas na 34 km de eerste afslag nemen. Daarna weer het hele stuk terug via de National Road. Om 06.45 uur staan we in het voor ons bekende Psatopyrgos op een kleine 15 kilometer van Patras. Het is een rustige, mooie plaats aan de kust van Patras naar Diakofto. Psatopyrgos ligt aan de Golf van Korinthe aan de voet van de groene glooiingen van het bergmassief Panachaiko.
De camper staat direct aan het water en het eerste Griekse brood wordt gehaald, dankzij de plaatselijke bakker die om 07.00 uur open is. We zijn getuige van een prachtige zonsopgang.

Donderdag 16 september
In de loop van de ochtend rijden we verder richting Egio en doen er de broodnodige boodschappen. Egio is tussen twee rivieren gebouwd en is een van de meest toeristische steden van de Peloponessos

010011Bij Selinoundas begint de smalle weg te stijgen naar 1700 meter. De weg gaat door wijngaarden, olijfgaarden en beboste heuvels. We maken onderweg een aantal stops, onder andere bij een nieuw gebouwde parkeerplaats (zie foto boven) en komen uiteindelijk in het bergdorp Kalavryta terecht. We parkeren de camper naast het spoor (foto rechts). Kalavryta ligt op een hoogte van 725 meter en telt ongeveer 2000 inwoners. Het dorp ligt in een waterrijke omgeving aan de voet van het bergmassief Erymanthos. Wandelen ’s middags het centrum in en drinken koffie op een van de vele terrassen.

Vrijdag 17 tot dinsdag 21 september
Voordat we vertrekken doen we eerst nog wat boodschappen012 in de smalle winkelstraat van Kalavryta met een aantal souvenirshops, kledingzaken, supermarktjes en winkeltjes. Hier worden lokale producten verkocht zoals een bijzondere honingsoort. We nemen weer wat potten met gekonfijte vruchten mee, lekker voor door de Griekse yoghurt.Even voorbij het herdenkingsmonument stijgen we ineens flink en maken de eerste tussenstop bij de beroemde “Lake Cave” in het dorp Kastria van013 Achaia, 60 km van Tripoli en 9 km van Klitoria (zie kaartje). De grot is een zeldzame schepping van de natuur. Afgezien van het labyrint van gangen, de mysterieuze galerijen en vreemde druipsteenformaties, heeft de “Grot van de Meren” iets unieks dat je niet in andere grotten vindt.

Als ik uitstap komt er een suppoost uit de receptie met een dienblad vol kleine glaasjes drank. “Welkom bij de grot”. Het smaakt naar een bijzondere likeur. Wat een ontvangst!

Via de rode weg rijden we naar Vytina waar we willen parkeren. Maar er is markt en in de smalle straatjes van dit dorp is geen parkeerplekje te vinden. Dan maar door naar Alonistena, een van de meest pittoreske dorpen van Arcadia op een hoogte van 1200 meter en omringt door walnootbomen. We parkeren de Hymer midden op het dorpsplein direct naast een zitje en een kraan. We bezichtigen het dorp en de mooie kerk (Agia Paraskevi), waar we met de camper naast staan (foto boven).
015Na de lunch rijden we verder naar Tripoli. De weg er naartoe is prachtig. We rijden dwars door het drukke centrum en volgen de mooie brede weg naar Sparti. Dan wordt de weg aanzienlijk slechter met tal van gaten en slechte bermkanten. Al slalommend lukt het om de diepste kuilen te ontwijken. Al slalommend lukt het om de diepste kuilen te ontwijken. Uiteindelijk komen we in het levendige Gythio, de grootste en een van de aantrekkelijkste havenstadjes van “de Mani”. We rijden regelrecht naar camping Gythio Bay, een paar kilometer buiten de stad. 014Het is erg warm, om zeven uur in de avond geeft de thermometer nog 30 graden aan. We blijven er vier dagen staan. De prijs is 15 euro per dag, inclusief elektriciteit en WiFi. Vier dagen luieren, wandelen, zwemmen en fietsen naar Gythio. We hebben in het centrum inmiddels een vast tafeltje bij de taverne aan de waterkant (zie foto) en genieten er meerdere keren van een heerlijke lunch.

Woensdag 22 september
We zeggen Gythion Bay gedag en rijden eind van de ochtend weer noordwaarts. Het is dan in de camper 28.4 graden. Er moet nodig getankt worden maar vanwege een staking van vracht- en tankwagenchauffeurs van de afgelopen dagen is de diesel schaars. 016Op het platteland zijn zelfs negen op de tien tankstations dicht en in de grote steden staan lange wachtrijen. De eerste pomp die we passeren is gesloten, de tweede pomp idem dito. Het lampje van de reservetank licht op, de volgende pomp bij Aeropoli is na 15 kilometer. Gelukkig is die wel open en kunnen we na enig wachten voor 1,33 per liter de tank bijvullen. In Agios Nikolaos maken we een lunchstop en genieten van de keftedes en choriatiki. Altijd gezellig om daar aan de haven een hapje te eten. Andere jaren hebben we hier vaak overnacht. Nu rijden we verder noordwaarts over de nieuw geasfalteerde weg via Kardamyli. Twee kilometer voor Kambos nemen we de gele weg naar links richting Kitries. Let op: Het bord staat slecht aangegeven als je in noordelijke richting rijdt, vanaf de andere kant zie je het bord wel goed. Een prachtige, goed berijdbare weg 017slingert naar beneden naar het schilderachtige dorp Kitries. Hier waren we eerder in 2003. Wij rijden eerst door naar Akrogiali, maar hebben even daarvoor een beter plekje gezien en rijden stukje terug en vinden in Sandova Beach een mooie plek (foto rechts) direct aan het strand. Jammer dat het regent. ’s Avonds is het tamelijk druk van passerende auto’s.

Donderdag 23 september
We rijden verder richting Kalamata. 018Na 10 minuten zien we in Mikri Mantina aan de linkerkant van de weg een prachtige parkeerplaats, direct aan het water en niet direct aan de doorgaande weg. Iets voor de volgende keer. Bij de “bakery” aan de overkant stoppen we voor brood en milopita. Het is vandaag bewolkt en er valt af en  toe een drup regen.
We rijden door via Thouna en Meropi en gaan dan naar links via Borio naar Kato Nero. Onderweg passeren we lange rijen met stakende vrachtauto’s. Van Kato Nero gaan we via Neochori naar Pyrgos, een belangrijke handelsstad aan de westkust. 019Komen in Spiantza waar we een mooie P zien, maar helaas staat er een harde wind. Verder naar de parkeerplaats in het dorp Paleochori, deze ligt direct aan het strand (foto rechtsboven) met douches en kraan (GPS N 37’48.292  E 21’14.377). Eerst een verfrissende duik in zee en dan de omgeving bekennen. We staan tegenover de taverne waar we ’s avonds voor een keer calamaris eten.

Vrijdag 24 september
Een van de camperaars gaat om brood in het “centrum” van het dorp en vraagt of hij er ook een voor ons mee moet nemen. Ontbijten daarna nog heerlijk in de zon, maar zien dan de lucht snel betrekken. Het blijft echter droog. We besluiten verder te rijden en nemen de weg via Adravida en Sageika ri Patras. 020Via mooie aanlooproute rijden we over de prachtige Rion boogbrug en gaan dan richting Etoliko; een druk bereden weg met af en toe slechte stukken. Daarna via Neochori een eveneens slechte weg naar Astakos (Grieks voor ‘kreeft’).
Maar dan wordt de route richting Mitikas ineens fabelachtig mooi. 021Een zeer brede weg met schitterende vergezichten op de ondergaande zon en de eilanden Kalamos en Kastos in de Ionische Zee. Komen uiteindelijk om 19.00 uur in Mitikas. We staan op het plein aan het haventje recht tegenover de kerk. Mitikas is Griekenland op z’n best, een dorp dat het Grieks karakter bewaard heeft en waar je het echte Griekenland-gevoel krijgt! Typische restaurants met tafels en stoelen tot aan de waterlijn, een “hoofdstraat” waar na de middag alle leven uit verdwenen is en waar je voelt dat men op het ritme van de zon leeft. Maar die zon zien we maar kort. We kijken via de schotel naar “De Wereld draait Door”. ’s Nachts begint het te druppelen…

Zaterdag 25 september
Een dag om snel te vergeten. De regen valt namelijk met bakken uit de hemel. De ene na de andere zwarte lucht trekt voorbij. De hele dag houden de buien onafgebroken aan. Echt bar en boos, deze dag in Mitikas.

Zondag 26 september
Tot 09.30 uur blijft het plenzen, maar dan breekt de lucht ineens open en komt eindelijk de zon er door. Na de koffie vertrekken we en rijden de weg verder in noordelijke richting. Vooral tot Paleros (camperplaatsen aan het strand) is de route prachtig. In Preveza maken we een lunchstop aan de mooie jachthaven, waar je ook allemaal plekken hebt om te overnachten. We gaan echter verder naar de camperplaats in Amoudia, een van de bekendste en mooiste van Noord-Griekenland (foto onder). Het is erg warm, snel dus een frisse duik in zee.

plataria 2010 090Maandag 27 september
Rond het middaguur vertrokken en we nemen de lange omweg via Parga en Syvota naar Plataria. 023De extra kilometers zijn het dubbel en dwars waard, want het is en blijft een prachtige route door het ruige berglandschap. In Plataria blijkt ten opzichte van vorig jaar veel veranderd. Zo is de grote P bij de restaurantjes nu een groene promenade. We parkeren daarom de camper tegenover het gemeentehuis aan de zeekant en zitten daarna heerlijk op strand.

024’s Avonds wacht ons een hartelijk welkom bij de taverne van Olga en haar man Babi. Goed om elkaar weer na een jaar te zien en te spreken. Wordt een latertje…

Dinsdag 28 september
Na het ontbijt rijden we naar het appartement van Rosanna en Spiros, vlak aan de jachthaven. We hebben dit 10 dagen gehuurd om samen met onze  dochters + kleinkind mijn zestigste verjaardag te vieren. De kinderen arriveren ’s avonds in de stromende regen. De een met de veerboot in Igoumenitsa, de ander per vliegtuig in Preveza. Als we eindelijk met z’n allen ’s avonds om 23.30 uur op het grote balkon zitten, plenst het van de regen. Is dit nou dat zonnige Griekenland?, vragen onze kinderen zich (terecht) af…

29 sept. tot 7 okt.
Deze 10 dagen logeren we in het appartement van Rosanna en maken diverse uitstapjes naar o.a. Parga, Sivota, Igoumenitsa en Preveza. Vanaf het balkon genieten we dagelijks van het uitzicht (foto onder).

025In Plataria heb ik een uitgebreid gesprek met Patricia, de havenmeester. Bekend bij veel Nederlanders omdat ze nog wel eens campers wegstuurt. Ik vraag haar wat nu wel en niet wordt toegestaan in Plataria. Ze vertelt bizarre verhalen van camperaars die hier hun rondreis beginnen of eindigen en dan het chemisch toilet legen op strand of langs de weg. Volgens Patricia niet alleen Nederlanders, maar ook Duitsers, Italianen en Fransen. 028Ook wordt er geregeld olie ververst met alle gevolgen van dien (blikken afgewerkte olie). Bij de jachthaven is het nu echt verboden om te staan. Aan de straat langs het strand wordt het gedoogd, op voorwaarde dat je er parkeert en dus niet kampeert met bijvoorbeeld stoelen en tafel buiten en een 027barbecue of droogrek op de stoep. Dan komen er terecht klachten van de inwoners. Beter is om net voor je jachthaven naar de iets hoger gelegen pleintje voor de Byzantijnse kerk te rijden. Daar zijn vier parkeerplaatsen waar je mag overnachten en je een prachtig uitzicht cadeau krijgt.

Vrijdag 8 oktober
Vroeg op vandaag want we moeten op tijd bij de boot in Igoumenitsa zijn. Het regent als we om 07.15 wegrijden. We halen nog even (warm) brood bij de dames en tanken bij de blauw-gele pomp van Axion, even buiten Plataria (dieselprijs 1,24). Om 07.45 uur staan we aan de kade, checken in bij het havenkantoor en wachten op de “Olympia Palace” van Minoan Lines.

029Eerst maar ontbijten. De boot komt pas om 09.30 uur en een half uurtje later zwaaien we vanaf het bovendek het mooie Griekenland uit. Eten ’s avonds in het a la carte restaurant een smakelijk bord spaghetti.

Zaterdag 9 oktober 2010
In Venetië rijden we om 09.45 uur van de boot. Het is droog en er schijnt een flauw zonnetje. 030De autostrada geeft geen oponthoud, dat krijgen we wel voor de Gotthardtunnel, waar we 45 minuten moeten wachten voor we de 18  km lange tunnelbuis in mogen. Natuurlijk maken we onze tussenstop aan het meer in Buochs en rijden daarna door naar de camperplaats in het Duitse Emmendingen. Er staan opvallend veel campers, maar dat komt waarschijnlijk omdat het zaterdag is.

Zondag 10 oktober
Op het gemak wakker worden en genieten van een uitgebreid zondagochtend ontbijt. Na de koffie vertrekken we. Op de Duitse autobaan is het opvallend druk. Het rijdt niet echt lekker door.
031 Eenmaal over de grens bij Venlo lijkt het wel maandagochtend, zo druk is het met het verkeer. We staan kilometers lang in de file. Van ellende eten we in Venray een snack bij Mac Donalds. De drukte is hier nog erger, we hadden het kunnen weten. Het lijkt wel een kippenhok. Dat doen we dus nooit meer. Na Venray nog eens file en file op de A15 van Nijmegen naar Rotterdam bij knooppunt Gorinchem We horen op de radio dat dit de drukste zondag van het jaar is vanwege een combinatie van “recreatieverkeer, wegens werkzaamheden afgesloten snelwegen en ongelukken”. In Utrecht gaan we de snelweg af en nemen allerlei sluipweggetjes binnendoor. Zijn daardoor laat in de avond thuis in Katwijk.

Lees ook de verslagen van onze eerdere reizen door Griekenland. Je vindt ze op de website Griekenland Camperland. Wil je reageren? Ga dan naar het gastenboek.